Verandering van werk - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu Verandering van werk - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu

Verandering van werk

Blijf op de hoogte en volg Rianne

27 Maart 2014 | Sri Lanka, Dehiwala

Ondertussen ben ik veranderd van werkplek.Ik werk momenteel in een pre school 30 minuten met de tuk tuk hier vandaan, samen met Nanna.
Dinsdag gingen we samen met een vrouw van de organisatie hier kijken en woensdag zijn we hier gestart. Helaas is het een korte werkdag omdat het alleen in de ochtend is en zijn we in de middag vrij, maar nu kunnen we er wel s'middags op uit.
Er was ook geregeld dat we s'middags in een weeshuis konden werken, dus hier hadden we allebei zin in. Hier gingen we dan ook dinsdag middag heen met de vrouw. Aleen viel het erg tegen, omdat het een weeshuis was voor meiden van 9-14 jaar,oudere kinderen dus, terwijl we graag met jonge kinderen willen werken.. Toen we daar aankwamen was het de bedoeling dat wij de meiden les gingen geven. Hier hadden we helemaal niet opgerekend en voelde ons daar dan ook niet prettig bij. We probeerde te vragen wat hun namen waren alleen duurde het lang voordat ze dit begrepen. We hebben geprobeerd dingen te vragen en laten zien, maar was erg moeilijk. We zeiden dan ook tegen de vrouw dat wij hier niet willen zijn omdat lesgeven aan oudere kinderen veel moeilijker is dan aan jonge kinderen. Uiteindelijk hadden we besloten om dan ook niet in de middag in dit weeshuis te gaan werken.
Ondertussen heb ik dus al vier werkplekken gezien en werk dus nu in een pre school. Het is een school voor kinderen van 2-5 jaar. Helaas is er niet heel veel werk te doen omdat er maar 15 kinderen zijn en er zijn ook al drie leraressen. er is dus wel veel tijd voor de kinderen.
Het word per dag wel leuker, omdat de kinderen je ook steeds meer leren kennen en ik hun.

Dit weekend zijn we naar Tricomalee geweest met z'n 6en. Het was in het noord oosten dus een lange treinrit!
Vrijdag gingen we om 5 uur s'ochtens met de bus naar colombo om daar om 6.10 uur met de trein gaan.Het was gelukkig rustig in de trein waardoor we uitgebreid konden zitten.Na 7.5 uur waren we in Tricomalee.
We verbleven in een hotel direct aan het strand. Vrijdagmiddag en zaterdagmmorgen op het strand gelegen. Vrijdag avond gingen we eten bij de Dutch Bank Cafe, het voelde dus even alsof ik in een restaurant in Nederland was. Helaas viel het eten er wel tegen...:(
Zaterdag middag gingen we met de speedboot naar Pigeon Island, dit is een klein eilandje waar alleen natuur is. Na ongeveer 20 minuten met de speedboot wat al erg gaaf was, waren we er.
Eerst snorkelen aan de ene kant van het eiland. Hier konden we heel veel verschillende vissen en koraal zien, wat erg mooi was. Hierna gingen we naar de andere kant van het eiland. Hier was ook veel koraal, maar weinig vissen. We gingen naar die kant omdat we daar haaien konden zien zwemmen. In het begin vond ik het helmaal niks om daar tussen te zwemmen. Maar na een tijdje was ik wel gewend, alleen hoopte ik wel elke keer dat ze niet ineens mijn richting op zouden komen.
1 keer was iedereen wel lichtelijk in paniek omdat 2 meiden om hulp aan het roepen en in paniek waren, dus zo snel als we konden gingen we naar ze toe. Bleek dat ze zich gestoten hadden aan het koraal en hierdoor aan het bloeden waren en dus bang waren dat de haaien naar ze toe kwamen, gelukkig was dit niet het geval!! De grootste haai was trouwens 2 meter die we gezien hadden en ook kleinere haaien.
Ook was er nog een schildpad die we gezien hadden, we hoorden dat hij zich niet altijjd laat zien, dus na even gezocht te hebben hadden we hem gelukkig gezien.

Zondag middag stonden we om 18.00 uur bij het treinstation om kaartjes te kopen. Waar je optijd bij moet zijn, anders zijn de kaartjes op.
Om 19.30 uur gigen we weer terug naar huis. Gelukkig hadden we een zitplaats, want sommige moesten staan of lagen op de grond.
Het is wel een hele andere belevinng in de trein in vergelijking met Nederland. De ramen en deuren zijn helmaal open en er komen regelmatig verkopers om allerlei eten en drinken te verkopen.
Na een treinrit van 9.5 uur kwamen we aan in Colombo en toen nog een half uur met de bus naar huis. Gelukkig waren we maandag vrij en konden we slapen.

Maandag middag ben ik met Nanna naar de House of Fashions geweest, een soort Bijenkorf, waar we dus lekkerkonden shoppen. Al heb ik maar 1 ding gekocht omdat ik het anders niet mee kan brengen naar Nederland als ik nog meer dingen ga kopen.

Gister in de middag na het werk naar het strand gegaan, hier 3 km verderop. Helaas waren de golven erg hoog en sterke stroming, rode vlag. Dus hadden we maar besloten om tot onze enkels in het water te gaan, dus helaas niet kunnen zwemmen. Als sne kwam er een man naar ons toe die saai dat we zeker gingen verbranden. Gelukkig viel dat nu mee. Van het weekend was ik wel veel verbrand, ondanks regelmatig ingesmeerd te hebben met factor 50. Maar voor je het weet ben je verbrand, ik denk omdat we zo dicht tegen de evenaar aanzitten.

Ondertussen word het soms wel vervelend dat veel mensen naar je kijken en steeds vragen waar je vandaan komt en hoe je Sri Lanka vind. In de bus doe ik dan ook soms mijn oordopjes van muziek in als ik alleen ben, om te voorkomen dat mensen tegen mij beginnen te praten, al helpt dit niet altijd.
Binnenkort ook maar even een foto maken van een bus vol met mensen die allemaal naar ons aan het staren zijn alsof we van een andere planeet zijn.. Op straat beginnen de kinderen ook spontaan naar je zwaaien.
Al zijn de mensen gelukkig ook heel behulpzaam!!

De komende week werk ik dus ook nog in de pre school en daarna start ik volgens de planning in het ziekenhuis, waar ik veel zin in heb.
Morgen middag gaan we met zn 4en naar Dambula voor een weekend, dit is in het midden van het land, naar het noorden. Daar is een hele grote gouden buddha en een kleine berg waar we heen gaan. Gelukkig niet zo hoog als de vorige van twee weken terug!

  • 27 Maart 2014 - 19:59

    Susan Groot:

    Veel uitjes ook leuk! Hoop de foto van de gouden Buddha op FB te zien! Hier lekker weer en morgen begint Nico met zijn nieuwe baan! Groetjes.

  • 29 Maart 2014 - 12:53

    Marjo:

    dan laat je toch lekker je nederlandse spullen daar ha ha kun je zo weer nieuw kopen als je terug bent!!

  • 30 Maart 2014 - 18:47

    Marianne:

    Bedankt voor je uitvoerig reisverslag. Heb ik niet altijd gezegd dat reizen in het buitenland zo gaaf is? Jullie zijn natuurlijk wel een opvallend groepje . Passen jullie wel op? Bij sommige mensen slaapt de hebzucht nooit.
    Zien jullie ook olifanten onderweg? Die worden gebruikt om te werken en mogen tegen de avond altijd baden in een riviertje.Geniet maar van al het moois; natuur en cultuur. Je komt zomaar niet meer terug op zo,n plek.
    Groeten ook van Thom,Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Dehiwala

Rianne

3 maanden vrijwilligerswerk doen.

Actief sinds 22 Feb. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 9915

Voorgaande reizen:

10 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Sri Lanka

Landen bezocht: