medical camp en verloskamer - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu medical camp en verloskamer - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu

medical camp en verloskamer

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 Mei 2014 | Sri Lanka, Dehiwala

Zaterdag had ik de mecial camp.Samen met nog 3 andere vrijwilligers gingen wij ons hier voor inzetten. Er waren 320 mensen op af gekomen, kinderen en volwassenen.Er waren nog wel meer mensen die zich wilde laten checken, maar op een gegeven moment stopte we en waren de strips om bloedsuiker te meten ook op. Wij als vrijwiliggers meette de bloeddruk en bloedsuiker en schreven die op en dan konden ze zich laten checken bij de aanwezige dokters en als ze medicijnen nodig hadden, waren er mensen van de apotheek en kregen ze de toegewezen medicijnen, en dat allemaal in 1 ruimte.
Ik checkte de bloedsuiker, ik heb nog nooit zoveel keer achter elkaar bloedsuiker gemete en het was in het begin nog flink doorweken omdat er veel mensen nuchter waren en graag wilde eten.. Het gaf een goed gevoel om deze arme mensen zo te helpen en waren zij ook erg dankbaar. Er zijn 25 nieuwe mensen met diabetes uitgekomen.
24 mei is er weer een medical camp, dus dan zal ik er weer biij aanwezig zijn.

Deze week 4 dagen op de verloskamer geweest.
De verloskamer bestaat uit 8 bedden en 1 speciaal verlosbed..
Ondertussen 15 bevallingen gezien en elke keer is het weer bijzonder om te zien.En als alle bedden vol zijn, kunnen we elkaar soms moeilijk verstaan, de meeste worden die gebruikt worden zijn: AMEHH en AJOEEE.
Soms ook lastige, waaronder 1 waarbij het kindje in stuitligging lag. Met zeven personen waren ze aan het trekken en duwen op de buik, het duurde wel even, maar gelukkig liep het goed af.
De bevalligen gebeuren allemaal met een knip en er word elke keer flink op de buik geduwd..
Ik heb ook geholpen, zo heb ik de placenta verwijderd, navelstreng doorgeknipt, kon ik de knip geven en heb ik de arts geholpen bij het hechten.
Zoals ik al had gezegd nemen ze geen naaldencontaier en lopen ze met de gebruikte naalden door de ruimte heen. De eerste prikaccidenten dan ook gezien..Hier word de naald soms 'uit bescherming' omgebogen en zie ik regelmatig dat ze de naarld in het matras prikken er later mee weglopen.

Vandaag op de operatiekamer geweest voor 3 geplande keizersnede. Dit was in een nieuwer gedeelte van ziekenhuis, wat tien jaar bestaat. De operatiekamer zag er ook veel beter uit en begon al op de operatiekamer van nederland te lijken wat ik gezien heb.
De arts vroeg aan mij of ik wilde assisteren bij keizersnede, natuurlijk wilde ik dat, maar ik had geen idee met wat. Maar hup mijn handen wassen met de blok zeep en de steriele kleren aan. De arts gaf informatie over elke laag die hij doorseed en ik ging uiteindelijk assisteren bij het hechten van alle lagen.
Tussen de keizersnedes door word de ruimte nauwelijjks schoongemaakt, er word snel het meeste bloed weggeveegd en toe kwam de volgende patient al. De steriele doeken die gebruikt worden om af te dekken zijn niet weggooibaar. Die zullen elke keer wel heet gewassen worden, maar je ziet er allemaal vlekken in van oud bloed.

Laatst weekend met Nanna gehad, zaterdagavond gingen we ee film kijken en natuurlijk met veel eten! Zondag zijn we naar een zwembad geweest van een hotel en hier lekker gezwommen en in de zon gelegen.Maandag afscheid genomen van elkaar, was wel jammer, maar we gaan elkaar nog een keer opzoeken!
Nu zit ik dus als enige vrijwilliger in gastgezin, maar zit nu meer bij de familie in de avond. Zo kijken we elke dag een soap en regelmatig cricket, waar ik nog steeds de regels niet van weet.. Cricket is een erg belangrijke sport in Sri Lanka.Zo waren ze een paar weken terug ook wereldkampioen geworden en vierde iedereen dit en met veel vuurwerk.

Regelmatig zagen we bij een fruitkraam rode bananen. Telkens gezegd dat we ze zouden gaan proeven, dus van de week toch maar gedaan! Smaakte toch weer anders dan de gele bananen!

Vorige week nog met de familie bij een hindoe tempel geweest Was wel bijjzonder om deze verschillende rituelen te zien. Zo had de vaderr chili en limoen aan ijzerdraad geregen en liet hij deze zegenen samen met zijn autosleutels. Bij terugkomst thuis ging hij deze aan de bumper van zijn auto hangen en liet hij deze 1 week hangen.

Vandaag een halve dag gewerkt omdat ik zo naar andere meiden toe ga die 2 uur met de bus van mij vandaan wonen. Morgen gaan we in de vroeg in de ochtend, uur of 4, naar de Sinharaja Rainforest. Dit schijnt een mooi regenwoud te zijn. Door het regenseizoen schijnen er wel veel teken te zijn.. hopen dat ik ze kan ontwijken!

De tijd gaat echt heel snel, over ruim 4 weken ga ik alweer naar huis!
Maar ik ga deze laatste tijd nog zeker genieten!

  • 02 Mei 2014 - 12:16

    MARY:

    Rianne je hebt weer een leuk verslag geschreven.
    Je kunt hier in Nederland wel solliciteren op de verloskundige afdeling!!!
    Nu weer enkele dagen ertussen uit; naar het regenwoud. Regenpakken mee???

  • 03 Mei 2014 - 20:32

    Truda Cobelens:

    Wat beleef je veel daar, Rianne. En erg leuk om je zo te volgen door alle reisverslagen. Bijzonder om zo bij een keizersnede te mogen assisteren; gelukkig lees ik niets over flauwvallen of zo. Veel plezier bij je tocht naar het regenwoud en maak veel foto's en hopelijk lezen we je belevenissen in je volgende verslag van!

  • 07 Mei 2014 - 20:07

    Thom& Marianne:

    Leuk verslag weer vooral door de foto,s! Ik heb in de schuur nog wel wat emmertjes voor jullie staan,hoor.Wat een mooie poppies met gitzwart haar,hé? Ik denk dat dit soort primitievere volken van nature betere overlevingskansen hebben en misschien ook soort van gemakkelijker bevallen. Buiten het ziekenhuis om moeten ze het vaak zonder hulp redden. En wanneer ze eenmaal bij jullie komen helpt duwen al veel. Wij vrouwen in het westen zijn in de loop van de jaren een slap stelletje geworden. De spelregels voor cricket heb ik op internet gevonden. Er zijn geen spelregels maar wetten en verder hangt het af van de prestaties van de batman en de werper hoe lang het spel duurt om het aantal wickets te halen. Daarom kan zo,n spel soms halve dagen duren.Ilse de Lange mag met Waylon naar het songfestival.
    Ook zonder Nanna nog een fijne tijd gewenst. groeten Tho & marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Dehiwala

Rianne

3 maanden vrijwilligerswerk doen.

Actief sinds 22 Feb. 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 9895

Voorgaande reizen:

10 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Sri Lanka

Landen bezocht: