Weekend en Saree - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu Weekend en Saree - Reisverslag uit Dehiwala, Sri Lanka van Rianne Danenberg - WaarBenJij.nu

Weekend en Saree

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 Maart 2014 | Sri Lanka, Dehiwala

Aankomend weekend begint het nieuwe jaar hier! Op de school waar we werken is daarom woensdag een speciale dag en worden er spelletjes gedaan en komen de ouders van de kinderen. De leraressen vertelde dat iedereen traditioneel gekleed komt. Daarom hebben Nanna en ik besloten om een Saree te gaan kopen, wat ook een mooie herinnering voor thuis is.
Donderdag avond gingen we daarom een saree passen van de gastmoeder, om te kijken hoe het staat.
Vrijdag ochted gingen we naar een winkel om de stof voor de saree te kopen. Het was erg moeilijk kiezen welke kleur we wilde, want er waren zoveeeeellll soorten en veel verschillende prijzes. Uiteidelijk waren we er uit!(Na twee uur te hebben gekeken en vier kleuren te hebben gepast). Ik heb gekozen voor de kleur groen.
Vanavond zijn we bij een vrouw geweest die onze maten heeft opgemeten en we hebben het patroon gekozen hoe we het willen hebbeen en zij gaat het nu naaien. Dinsdag kunnen we het ophalen, ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden!.

Vrijdag gigen we met de bus naar Dambulla. Helaas was het niet echt een prettige busrit.. Want naast kwam een man zitten die volgens mij net bij de vishandel vandaan kwam en bij elke beweging die hij maakte kwam er een onwijs vieze geur voorbij.. En dat was niet het enige, want hij wilde erg uitgebreid zitten, waardoor ik telkens in gevecht moest met mijn arm of been om ervoor te zorgen dat ik niet op een halve stoel zat of wilde hij me been gebruiken als armleuning. Maar na 4.5 uur waren we gelukkig in Dambulla.

We verbleven in gasthuis aan een donker paadje 300 meter van de weg.. Nadat we s'avonds ergens wat hadden gegeten dachten we wel terug te kunnen lopen ipv met de tuk tuk. Tijdens het lopen op het donkere pad kwamen er ineens 3 honden op ons af rennen en hard blaffen! Volgens mij heeft de hele stad ons horen gillen...Ben nog nooit zo bang geweest voor honden!! Uiteindelijk kwam er een vrouw die ze terug riep en zijn we heeeelll snel naar het huis gegaan!!

Zaterdag gingen we naar de Gouden budha.Was erg mooi om te zien, zo groot! Op een kleie berg was bovenin een tempel, hier zijn we naartoe gelopen. Onderweg kwamen we heeeeelll veel aapjes tegen.
In de middag gingen we naar het plaatsje Sigiria. Nadat we een plek gevonden hadden om te slapen gingen we naar het naastgelegen hotel om daar te gaan zwemmen, en zijn we hier de hele middag geweest.
We besloten om daar ook 's avonds te gaan eten. Toen we daar aankwamen zagen we dat er een heel groot buffet was, waar we dan ook van gingen mee eten. Om 20.30 uur was het de Early hour,de lichten gingen uit voor 1 uur.
Na dit uur werd aan ons gevraagd of we de taart van early hour wilde aansnijden. We snapten niet echt waarom ze het aan ons vroegen omdat ze wisten dat we niet in het hotel verbeleven. Maar natuurlijk wilde we dat doen en werden er veel foto's gemaakt.

Vanmorgen gigen we om 7.30 uur een berg beklimmen in Sigiria, genaamd: de Lions Rock. We twijfelde eerst wel of we het gingen doen omdat het erg duur was. Maar we dachten je kunt beter spijt hebben van de dingen de we gedaan hebben dan van de dingen die we niet gedaan hebben! Uiteindelijk hoorde we dat wij als toeristen 80 keer zoveel meer betalen als de mensen van Sri Lanka....!
Het was gelukkig lang niet zoveel treden als de vorige bergwandelig, maar het uitzicht was erg mooi bovenin!
Ook hier waren veel aapjes. 1 keer stod ik met iemand anders en kwam een aapje op ons af rennen. Hij zag dat we eten in ons handen hadden volgens mij. We waren erg bang dat hij ging bijten ofzo. Dus gooide de andere meid haar pak crackers maar naar de aap. En gelukkig was de aap binnen 10 seconden met het hele pak hoog in de boom! Nu dus altijd het eten maar in de tas als we apen zien...

Om 12.00 uur gingen we weer terug naar Colombo, nadat we een uur op een bus met airco gewacht te hebben die niet kwam. Dus met de normale bus naar huis. Gelukkig kon ik de laatste paar uur nu wel goed en uitgebreid zitten, omdat er niet zoveel mensen in de bus waren.
Om 16.00 uur waren we weer terug in Colombo, we gigen nog ergens wat lunchen. Dit werd de Mc Donalds :) Ik heb gehoord dat er maar twee van in Sri Lanka zijn, in Colombo en laten wij daar nou net dichtbij wonen! Dus ik denk dat dit niet de laatste keer was dat we er waren...

• 30 Maart 2014 - 19:29

Richard:

Ben benieuwd naar de 1e foto van je Saree .... :-)

• 30 Maart 2014 - 20:15

Mary:

Weer een leuk verhaal van je weekend.
    Rianne die een jurk koopt / laat maken!!!
    Ik ben benieuwd hoe het staat, goed dat jullie meedoen met de traditie.

• 30 Maart 2014 - 21:16

Susan Groot:

Ja dat maken wij niet zo gauw mee een man naast je in de bus die zo naar vis ruikt!! En dan die honden.....De aapjes maken het wel weer goed. Zal je mooi staan je groene Saree. Leuk. Groetjes

• 01 April 2014 - 13:05

Anita:

Het is iedere keer leuk om al je belevenissen daar te mogen lezen ga zo door en kijk wel uit daar.

• 01 April 2014 - 22:11

Tiny:

Wat maak je veel mee Rianne! Leuk hoor om alles te volgen én om je laatst te zien en te horen via skype! Zo goed verstaanbaar was je; het is amper voor te stellen dat je zover weg bent.
    Veel plezier verder en groetjes van ons allen.

• 12 April 2014 - 18:50

Marianne:

In de kelder van de grote hotels zijn vaak traditionele eetgelegenheden. met verschillende toko,s die de dish serveren die je kan aanwijzen. Leuk om te doen in de grote stad. Je gaat gewoon de lobby in ,loopt naar de lift en gaat naar de kelder . Spycy maar lekker traditioneel en niet duur.Veel plezier! Marianne